Szolnok megye megsínyli a vasútvonalak bezárását, de országosan is borzalmas a helyzet

Megosztás

A Szol24-en már több alkalommal foglalkoztunk a lesújtó hírrel, nevezetesen azzal, hogy tavaly augusztus elsejétől tíz, köztük több Jász-Nagykun-Szolnok megyei érintettségű vasútvonal személyszállítását állította le a MÁV. A Telex most részletesen elemezte a fájdalmas igazságot.

Ha a megyei helyzetet nézzük, a 103-as számú Karcag-Tiszafüred, a 125-ös számú Mezőhegyes–Battonya-vasútvonal egy része, és a 146-os számú Kunszentmárton–Lakitelek-vasútvonal szintén egy része érintett.

December elején jött a hír, hogy a szóban forgó mellékvonalakon megszűnt vonatközlekedést „vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálás” váltja fel, de ez sem tartott sokáig, december elején már arról írtunk, hogy létezik egy miniszteri tervezet, ami rövid időn belül teljesen leállítaná a pótlóbuszok személyszállítását.

Nyugaton talán azt hinnék, nosztalgiajárat – a magyar embereknek még ez sem lesz elérhető az ország számos pontján

A Telex Választási Földrajz rovata a rendszerváltás óta eltelt több, mint harminc évet összegezte a vasutat érő folyamatos vonalbezárások szempontjából. A cikk szerint nagyjából ötezer-kilencszáz kilométernyi vasútvonal működik a személyforgalom számára Magyarországon. A rendszerváltás óta eltelt idő alatt a különböző kormányok csaknem 2 ezer kilométernyi vonalat zárattak be.

2007 és 2010 között, a második Gyurcsány-kormány és a Bajnai-kormány időszakában több tucat ilyen eset történt, ezt a megyében Kunmadaras és Tiszaszentimre sínylette meg a legjobban: előbbinél tizenhat, utóbbinál tizenkilenc perccel növekedett a legközelebbi vasútállomás elérhetősége autóval.

2009 nem most volt, mindenesetre ennyi idő távlatából – és persze az azóta történtek fényében – megmosolyogtató, ahogy Varga Mihály és Fazekas Sándor fideszes politikusok akkoriban milyen hangosan tiltakoztak a Karcag-Tiszafüred vasútvonal bezárása ellen.

Magyarország vasúti személyszállítási térképe – Fekete: működő vonal, Piros: 2010 előtt bezárt vonal, Kék: 2010-ben újranyitott vonal, Narancs: 2023-ban bezárt vonal Forrás: MÁV-csoport

A kormányváltás után az érintett Szolnok megyei – és sok más – vonalat újranyitottak, de aztán jött a tavalyi év, amikor a bezárások ellen olyan hevesen agitáló Fidesz, pontosabban az Orbán-kormány összesen tíz vasútvonalat szüntetett meg. Ahogy a Telex írja, ezzel ötven település több mint százötven ezer lakosa számára szűnt meg a közvetlen vasúti személyszállítás.

Jász-Nagykun-Szolnok megyében ez egyrészről a kunszentmártoni járásban található tiszazugi településeket érinti, mint pl. Szelevény, Csépa, Tiszsas, Tiszazug, Tiszakürt, Tiszainoka. Ezen a területen három perctől tizenhat percig nőtt a vasút elérhetősége kocsival.

Másrészről a már említett Kunmadaras környéke került – ismét – nehéz helyzetbe, és vele együtt Berekfürdő, Tiszaszentimre, Tomajmonostora, Nagyiván, Tiszaörs, Tiszaigar és Tiszaszőlős.

Kapcsolódó cikkek